دانستنیهایی در مورد روزه داری

 

 

افطار را به هیچ وجه با آش شروع نکنید. زیرا باعث اختلالاتی در دستگاه گوارش شما خواهد بود.

آش و سوپ جزو غذاهای مایعی به حساب می آیند که در ماه رمضان میتوان در وعده های افطاری یا سحری خورد این غذاهای مایع معمولاً با انواع گوشت تهیه میشوند اما افرادی که کلسترول و فشار خون بالا دارند و از بیماریهای قلبی و عروقی رنج میبرند باید اندکی از گوشت قرمز که معمولاً در انواع سوپها و آشها ریخته میشود بخورند و از مصرف پوست و چربی مرغ در سوپ هم به شدت بپرهیزند.

خوردن سبزیجات مفیدی مثل کلم، گل کلم، کرفس، فلفل دلمه ای، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، قارچ و غلاتی مثل گندم، برنج، جو و مخصوصاً جوی دو سر و حبوباتی مثل نخود و لوبیا و عدس و ماش به شدت توصیه میشود و مفید است.

یکی از مشکلات روزه داران کم آبی است و مصرف انواع سوپ و آشی که از سبزیجات فراوان تهیه شده اند میتواند به رفع این معظل هم کمکی بکند به خاطر اینکه سوپ و آش آب زیادی دارند.

توصیه میشود برای شروع افطارتان اول یک مایع گرم نه خیلی داغ چون نوشیدنیهای داغ به مری و معده به شدت آسیب میرسانند میل کنید و استفاده کنید مثلاً شیر گرم با عسل بخورید یا چای را همراه با آب لیموترش مصرف کنید. نان و پنیر و گردو و خرما را هم میتوانید استفاده کنید. و بعدش یک فاصله حداقل یکی دو ساعته بین نوشیدنیها و خوردن سوپ و آش قائل شوید و غذاهای اصلی را بعدش میل کنید.

خرما مواد غذایی مغذی و مقوی و بسیار مناسب برای روزه داران است چون کالری زود هضمی دارد و بسیار سریع جذب بدن میشود. در میان انواع خرما و فرآورده هایش انتخاب رطب تازه بهترین کار است زیرا در کنار مواد معدنی بسیار، ویتامین های گروه ب و ث فراوانی هم دارد.

از سوی دیگر خرما منبع فیبر نامحلولی است که در دستگاه گوارش حل نشده و موجب حجیم شدن محتویات روده میشود و از بروز یبوست جلوگیری میکند به همین دلیل توصیه میشود در ماه مبارک رمضان در وهله اول آب فراوان بعد میوه و سبزیجات، غلات تصفیه نشده و سبوس دار و حتماً روزی سه عدد خرمای تازه مصرف کنید.

برخی به غلط گمان میکنند که خرما چون قند بالایی دارد سبب چاقی میشود درحالی که این تصور اصلاً درست نیست. در درجه اول متخصصان تغذیه مصرف خرمای تازه را سفارش میکنند و معتقدند که خرما بهترین شیرینی ماه مبارک رمضان است.

خرما آهن بالایی دارد به همین دلیل مصرف آن به افراد کم خون هم توصیه میشود. همچنین به دلیل داشتن منیزیم به آرامش اعصاب و درمان ضعف ماهیچه ها هم کمک میکند.

 

مهار تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان

چیزی که برای کنترل تشنگی باید در وعده سحرمان کمتر بخوریم نمک است. غذاهای سحری بهتر است کم نمک باشند باید از خوردن پنیر یا غذاهای کنسروی که ترکیبات نمک و سدیم دارند پرهیز کنیم چون مصرف نمک باعث تشنگی در ساعات اولیه روز میشود همینطور باید از غذاهای خیلی شیرین هم اجتناب کرد چون قند هم مثل نمک در ساعات اولیه روز ایجاد کم آبی خواهد کرد.

در وعده افطار و سحر به اندازه کافی میوه مصرف کنید.

بهترین نوشیدنی برای سحری آب است.

چای و قهوه و نوشیدنیهای مشابه آن به دلیل داشتن کافئین خیلی مناسب نیستند و باعث دفع آب در ساعات اولیه روز و در نتیجه کم آبی میشوند خوردن شربتهایی مثل خاک شیر، شربت آبلیمو هم در صورت کم شیرین بودن مفید است اما به هیچ عنوان دوغ نخورید چون باعث تشنگی و کسالت در طول روز میشود.

شیر و لبنیات مختلف چون منبع پروتئین و سدیم هستند خیلی استفاده کنید چون هم باعث رفع تشنگی میشود و هم اینکه بهتر است در طول روز پروتئین بدن شما تامین شود.

میوه ها و سبزیجات در هیچ شرایطی محدودیت ندارد و میتوانید به وفور میل کنید.

مصرف انواع چربی های مفید در وعده غذایی سحری میتوانید به ادامه سیری در طول روز کمک کند.

چربی ها آخرین گروه مواد غذایی هستند که معده را ترک میکنند و برای همین به احساس سیری تداوم میبخشند. استفاده از روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سویا در غذای تهیه شده در وعده سحری بسیار مفید است.

اگر در وعده سحری اشتها ندارید شبهای ماه رمضان زودتر بخوابید تا بتوانید حداقل یک ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شوید و بعد از هوشیار شدن با خوردن میوه های و سبزیجات شروع کنید، سالاد میل کنید تا اشتهایتان باز شود بعد شروع به خوردن غذا بکنید. برای خوردن سحری باید وقت گذاشت و باید اهمیت داد. در ضمن اصلاً نباید به حذف وعده سحری فکر کرد چون به شدت کار زیانباری است.

 

منوی پیشنهادی سحری برای یک فرد بالغ:

برنج پخته شده 15 قاشق

مرغ آب پز به اندازه یک سینه

هویج و لوبیای بخارپز شده 1 لیوان

سالاد سبزیجات 2 لیوان

روغن زیتون 2 قاشق مرباخوری

شربت آبلیمو 2 لیوان

سیب 1 عدد

خرمای تازه 3 عدد

 

کدام بیماران نمیتوانند روزه بگیرند:

کسانی که کلیه های سنگ ساز دارند. آنهایی که کلیه هایشان مکرراً سنگ سازی میکند و سابقه چند نوبت سنگ سازی دارند و یا در حال حاضر سنگ کلیه دارند باید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشند تا سنگشان بزرگتر نشود. پس نمیتوانند روزه بگیرند.

اگر پیوند کلیه داشته اید. کسانی که پیوند کلیه شده اند و هنوز یک سال از موعد پیوند آنها نگذشته نباید روزه بگیرند. اگر یک سال از پیوند گذشته باشد هیچ مشکلی ندارد و فقط باید با پزشک مشورت کرد.

مبتلایان به نارسایی کلیه. از نظر ما نارسایی کلیه مراحل متعددی دارد افرادی که در مرحله ای هستند که کراتینین خونشان 2 یا بالای 2 است مصرف نکردن آب در طول روز باعث نرسیدن خون به مغزشان میشود و مواد غذایی به بافتهای کلیه نمیرسد و اون موقع ممکن است که دچار مشکل بشوند در طول روز.

دیالیزیها تحت هیچ شرایطی اصلاً نباید روزه بگیرند و اینها نیز مانند دیگر گروههای ذکر شده به مصرف مایعات زیادی در طول روز نیاز دارند.

 

/ 0 نظر / 10 بازدید